Jylland rundt - Rita og Reinar, 29. juli - 2. august 2007

Turen til Harzen gav os blod på tanden til at prøve en motorcykel ferie.
Vi var dog enige om, at vi ikke skulle køre så lange strækninger på en dag, som vi gjorde på turen til Harzen, så ruten blev lagt, så vi max. skulle køre ca. 275 - 300 km på en dag og med mange pauser. Og vi ville simpelthen køre ved kysten så vidt det kunne lade sig gøre.
Derudover ville vi køre ture ud fra overnatningsstederne.

Ruten så i store træk således ud:

Overnatning:
Vi havde hørt så meget godt om Bed & Breakfeast, så det ville vi prøve.
Ruteplanlægningen og km-antallet gjorde, at vi skulle finde overnatning omkring Struer, i Nordjylland og på Djursland.
På Internettet er der rig mulighed for at finde B&B-steder og det er også muligt at reservere via nettet.
Man skal dog blot gå i gang i god tid, da flere af B&B-værterne er sløje til at svare på forespørgslerne.

Vi fandt og bestilte overnatninger følgende steder:

2 km øst for Struer i privat bolig hos et ældre ægtepar med en flot udsigt over Limfjorden, privat strand og parklignende have - værelset var udstyret med TV - ellers fælles badeværelse med de øvrige værelser, pris 400 kr. incl. morgenmad.

Tolne Kro i Nordjylland - tidligere kro, men fungerer egentlig stadig som sådan med mulighed for varm mad og krostue. Tolne by er død som en sild, det eneste ophidsende der skete i byen var iflg. værten, at toget holdt en gang i mellem.

Pris 540,- kr. for dobbeltværelse incl. morgenmad og fælles badeværelse. Værelset var ikke udstyret med noget som helst andet end to senge og et bitte bord. Men der var mulighed for at spise varm mad på kroen.

Vi gik dog en tur i skoven ved kroen og tænk, de havde en mindesten for genforeningen samt 4 små stene med indgraveret Tønder, Aabenraa, Haderslev og Sønderborg Amter.

I skoven var desuden udskåret små trolde i træstubbe.

Højde ca. 75 cm

Højde ca. 1,80

Højde ca. 1.80

Nødagergård i Nødager på Djursland - bondegård med parklignende have og med svinedrift, hvilket man ikke var i tvivl om, da man ankom til gården (Om aftenen ankom en sjællandsk familie til stedet og da bildøren åbnede lød der en barnestemme: "Fy for helvede" og så blev døren smækket i igen. Men de blev alligevel.
Værelset var udstyret med TV og da vi skulle overnatte to gange på Djursland havde vi bestilt eget badeværelse - derfor var prisen 50,- kr. højere pr. nat.
Pris 500,- kr. pr. overnatning for dobbeltværelse incl. morgenmad.

Selve ruten rundt om Jylland var ca. 1.180 km.
Vi kørte i alt 1.390 km, brugte 68,51 liter benzin = 20,29 km pr. liter - blandt andet tur i Mols Bjergene og på Helgenæs.

Turen gik fint indtil vi havde været på Skamlingsbanken. Da vi kørte gennem Sjølund gik MC'en bare i stå. Jeg tænkte, at det nok bare var en sikring, da vi havde haft problemer med, at bagdækket åd kablerne til baglygten.
Første problem var dog, at jeg ikke havde en umbracho nøgle med til at åbne låget ind til sikringerne. Jeg prøvede med startnøglen med det resultat, at den blev bøjet (heldigvis havde vi en reserve med).
Det var lidt langt at gå tilbage til Sjølund for at finde en umbracho nøgle der.
Mens jeg biksede holdt en Harley Davidsen og spurgte om han kunne hjælpe - sig bare ikke noget om HD'erne.
Men jeg mente nok jeg kunne få låget op uden hans hjælp, så han kørte videre.
Lidt efter holdt en mand ind - han havde set at vi nok havde bøvl, så han spurgte om han kunne hjælpe. Han kørte mig til Sjølund, hvor vi fik fat i en umbracho nøgle og rigtignok, så var der sprunget en sikring til Tail'en. Men det hjalp dog desværre ikke at skifte sikringen - batteriet var totalt fladt og der var ikke andet at gøre end ringe til Tophjælp og be' om at blive hentet.
Lidt synd afslutning på en ellers dejlig tur.

Manden sendte os billeder han havde taget af os mens vi bøvlede - her er et enkelt.